زن تا موقعی که در حجاب است است حق است موقعی که از حجاب در آمده است وجهه ی خلقی پیدا می کند.وقتی وجهه ی خلقی پیدا کرد دیگر تواناییش شکسته می شود . این است که حجاب برای زن یک احترام است که زن بیشتر شبیه به خداوند شود .و اگر می خواهند ((عصمت اعظم ))را به صورت شکل زنی در بیاورد ظاهرا به بهترین شکل در می آورد که بهتروزیباتر از این چهره در نظام هستی پیدا نمی شود .لذا مشابه چهره جناب صدیقه طاهره در عالم هرگز زنی پیدا نمی شود چه اینکه مشابه چهره پیغمبر و امیرالمومنین هرگز در عالم بافتی پیدا نمی شود . حال که این عصمت کبرای الهی را در حضرت صدیقه طاهره تجلی کرده است او آنچنان در حجاب قرار می گیرد که فقط امیر المومنین لیاقت دیدار همچنین جمالی را خواهد داشت . که به او گفتنند :((زهرای عزیز اگر علی ابن ابیطالب نبود برای تو هرگز در عالم کفوی پیدا نمی شد ))چون زن وشوهر باید کفو هم دیگر باشند .در مسائل فقهیه فرموده اند :شوهر وزن سعی کنند در سن ومسائل خانوادگی ومسائل اخلاقی هم کفو باشند هم کفو که باشد با همدیگر در امور زندگی دچار مشکل نمی شوند .جناب امیر المومنین کفو صدیقه طاهره است وحضرت فاطمه زهرا ء (س)کفو علی (ع ) است. *** لازم به ذکر است که مراد حجاب حجاب اسلامی وقرآنی چادر است (اشهد ان سید تنا فاطمه الزهراء عصمه الله الکبری حجه الله علی الحجج) سلام به همه ی زنانیکه به زن بودن خود افتخار میکنند ودورود خدا به ناجی زمان امام خمینی (ره) بت شکن زمانه و نایب امام زمان امام خامنه ای که ناجی ما ایرانیان وتمام پیروانش که در سراسر دنیا زندگی مکنند به خود ببالند .از دامن زن مرد به معراج می رسد مصداق کلام گوهر با ر امام دیدید ودیدند زنان در عرصه جنگ هم پیروز میدان بودن چنان پل استراتژیکی از درون خانه ها تا میادین جنگ احداث کردن که قویترین فرماندهان نظامی جهان نتوانست ان را شناسای کنند تا در صدد انهدامش برایند همان فرستادن مردان به جبهه ها جنگ نمونه بارز موفقیت زنان در تمام میادین بودموفق بودن چون توکل انها همیشه به خدای سبحان است .اما بعد نویسنده از کلیه زنان مخاطب میخواهد تا در این میدان اقتصادی وتجاری هم با همدلی و وحدت با دهکده همکاری لازم را داشته باشند تا دهکده بتواند پروژه ای را که در دست دارد برای میلیاردر شدن زنان به یک موفقیت چشمگیر جهانی تبدیل بشود تازنان در این عرصه هم حرف اول را بزنند 2-هدف دیگر دهکده عضو گیری از همه علاقمندان به یک تجارت بین المللی برای قدرتمند کردن زنان در بعد اقتصادی است که همگی برای تبلیغ به عضویت در امدن زنان در دهکده جهانی زنان باید کوشا باشند3- هدف دیگر دهکده هوشیاری بیداری بصیرت داشتن زنان در عصر حاضر است مبادا کالای ابزاری برای دشمنان اسلام و دنیاپرستان باشند تمام گوششان به دهان رهبر عظیم الشان امام خامنه ای باشد که چه دستور میدهند تا مااطاعت کنیم چون تمام گوش ایشان به دهان ولی عصر امام زمان عج است اگر میخواهیم همیشه در هر عرصه پیروز میدان باشیم باید مطیع ولایت باشیم چون همه ما را برای خودشان میخواهند اما او ما را به خدا میخواهد نزدیک کند ما انشاالله کاری کنیم که در ان کار خدا فقط راه داشته باشد به خطا نخواهیم رفت وجاده ای را که ولی امر برای ما نقشه اش را کشیده پیروی کنیم هیچ وقت گم نخواهیم شد حال که همه ابزار سفر تجارت دنیا و اخرت را داریم واگر با بصیرت کامل در این راه حرکت کنیم صد در صد پیروز میدان هستیم زنان بیایم بالاترین وبزرگترین کارخانه صادرات فکر و اندیشه را در دهکده جهانی زنان کلیدش را که با توکل بخدا است روشن کنیم عزیزان کمک کنید ما بزرگترین دهکده جهانی زنان را با حداکثر 20میلیون زن راه اندازی کنیم پس بشتابید برای عضو شدن چون ما بزودی بزرگترین تجارت بین المللی را با دستان پر توان زنان پیرو حضرت خدیجه (س) که بزرگترین تاجر قرن وسخاوتمند ترین زن تاریخ بشریت بود که اسلام را بیمه کرد اغاز خواهیم کرد سلاطین ایوبی) دهکده جهانی زنان

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 670
بازدید ماه : 1168
بازدید کل : 83708
تعداد مطالب : 873
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 2



فرهنگی. مذهبی .اقتصادی .هنری .ورزشی ا.موزشی. تفریحی



رهنمای ثبت برند تجاری

 


 برند مجمو عه ای از تصاویر وعقایدی است که ویژگی های یک تولید کننده اقتصادی را نشان می دهند.
 

برند مجمو عه ای از تصاویر وعقایدی است که ویژگی های یک تولید کننده اقتصادی را نشان می دهند.به عبارت دیگر,برند به ویزگیهای کلامی و تشریحی و نمادهای منسجمی مانند لوگو و طرح و اسم اشاره داردکه اساس یک شرکت,کالا یا خدمات را به تصویر میکشد برند تصویری نمادین از تمام اطلاعاتی است که مربوط به شرکت, کالا یا خدمات باشد برند معمولا شامل لوگو,نوشته های رنگی, نمادها و علائمی است که میتواند ارزشها عقاید و حتی ویزگیهای کالا یا خدمات را گسترش دهد.
 
ماده 30 علائم تجاری:علامت و نام تجاری: 
الف: علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند.
 ب: نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد. 
ماده 31-حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.
 ماده 40-مالک علامت ثبت شده میتواند علیه هر شخصی که بدون موافقتوی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی گرددکه عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد در دادگاه اقامه دعوی نماید این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی میشود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالایا خدمات مشابه موجب گمراهی عموم میشود
 ماده 40 بندد-مدت اعتبار ثبت علامت 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت میباشداین مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی10 ساله با پرداخت هزینه مقرر قابل تمدید است.
 ماده 46-اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت موسسه ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است نمیتواند به عنوان یک نام تجاری به کار رود.
 ماده 61- هر شخصی که با علم و عمد مرتکب عملی شودکه طبق مواد 15 و28و40 نقض حقوق بشمار آیدیا طبق ماده 47 عمل غیر قانونی تلقی شود مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جزایی نقدی از ده ملیون تا پنجاه ملیون ریال یا حبس تعزیری از نود یک روز تا شش ماه یا هر دوی آنها محکوم میشود
 

توجه 1 : با توجه به اینکه اولین اقدام برای ثبت هر علامت تجاری هزینه ای بین 30 الی 50 هزار تومان در بر دارد و مدتی در حدود 2 الی 3 ماه زمان میبرد تا شما مطلع گردید که آیا علامت مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده یا خیر لذا شما میتوانید در قسمت جستجوی علائم تجاری ثبت شده ظرف 3 روز از اینکه علامت مورد نظر شما قبلا ثبت شده یا خیز مطلع شوید.
 
توجه2: با توجه به اینکه اکثر نامهای زیبای فارسی و حتی اسامی روان لاتین توسط اشخاص و یا شرکتها قبلا به ثبت رسیده لذا در این زمان ثبت نام تجاری مناسب بسیار مشگل و در برخی موارد غیر ممکن میباشد لذا شما میتوانید در این سایت نام تجاری مورد نظر خود را که توسط مالکین آنها به ثبت رسیده و در معرض فروش قرار گرفنه انتخاب و خریداری نمایید
 
» خدمات ثبت جهانی علائم تجاری برند / ترید مارک / پتنت ®

سرفصل ها:

- معرفی علامت تجاری 
- مدیریت علامت تجاری 
- ویژگی های یک علامت تجاری خوب 
- مزایای ثبت جهانی علامت تجاری 
- علائمی که قابلیت ثبت شدن دارند 
- دامنه محافظت از علامت تجاری 
- ارزش سازی علامت تجاری در فضای تجارت ایران 
- موافقتنامه و پروتکل مادرید

معرفی علامت تجاری :


علامت تجاری یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد و تصویری است که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی می کند و تصویری از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و ... ایجاد می کند. در واقع علامت تجاری نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد.
 
در درجه نخست ، علامت تجاری یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید. اعتماد گام حیاتی اول است که هدف علامت تجاری شتاب دادن به این گام با وسیله نفوذ قراردادن تعهد ضمنی علامت تجاری است.
 
اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یادآوری تعهد علامت تجاری عمل می کند. این نشانه از رنگ، شکل، حروف و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است. علامت تجاری ممکن است با آهنگ، شعار و عبارات گیرا همراه باشد.
 تمامی قسمت های تصـویر علامت تجاری به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد علامت تجاری است، عمل می کند.
 
اگر در جزئـیات دقیق شوید می بینید که هر پیزی یک علامت تجاری است، چرا که درک مان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیزهای مختلف می سازیم. برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز علامت تجاری هستند.
 به عنوان مثال زمانی که می گوییم "سرعت"، در ذهنتان تصویری از یک ماشین سریع و... تداعی می شود. افراد هم علامت تجاری هستند.
 
وقتی که مردم شـما را می بینند یا نام شما را می شنوند ، تصـویری از شما را دارند به خاطـر می آورند (چیزی که شمـا می توانید
 فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد).

در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از علامت تجاری آن شرکت هستند.
 

مدیریت علامت تجاری :


مدیـریت علامت تجاری کاربرد تکنیک های بازاریابی برای یک محصول ویژه ، خطوط تولید یا علامت تجاری می باشد و افزایش ارزش قابل درک محـصولات برای مشـتریان را می طلبد. بازاریابان یک علامت تجاری را به عنوان یک تعهد ضمنی می بینند که باید سطحی از کیـفیت را که مردم از یک عـلامت تـجاری انتظار دارند که در خریدهای حـال و آیـنده آنان در مقابل محصولات مشابه تامین نماید. ارزش یک علامت تجاری با میزان سودی که برای تولیدکننده ایجاد می کند، سنجیده می شود.
 
مدیریت علامت تجاری با فهم معنی دقیق علامت تجاری آغاز می شود و شروع آن با رهبران شرکت ها، کسانی که علامت تجاری
 را تعریف و مدیریت آن را کنترل می کنند، می باشد. مـدیریت علامت تجاری در معنای کامل ، شروع و به پایان رسانیدن مدیریت
 کل شرکت از طریق علامت تجاری می باشد.

ایجاد یک تعهد به معنای تعریف یک عـلامت تـجاری می باشد. تعهد یک عـلامت تـجاری خوب، یادآوردنی و مطلوب است و اگر
 کسی آن را به یاد نیاورد، نمی تواند موثر باشد و اگر کسی آن را نخواهد، نمی تواند خوب باشد.
 تعهد یک علامت تجاری خوب احساسات را فرا می خواند، چراکه احساسات محرک اعمال می باشد. مثلا "ولوو" احساسی از ایمنی
 را به ما می دهد. یک تعهد باید منـحصر به فرد باشد. یک تـعهد باید کاملا مـشخص باشد و بطور کاملا شفاف متمایز از تعهدات
 شرکت های دیگر باشد.

یک تعهد صحیح چیزی نیست که در یک بعدازظهر جمعه آن را ساخته باشید. یک تعهد خوب از مطالعه عمیق و فهم دقیق از بازار هدف و مشتـریان شما به دست می آید و همین طور از طریق فهم عمیق تـوانایی ها و انـگیزه های کارکنان شرکت شما به دست
 می آید. ایجاد تعهدی که نتوانید آن را در طول سالیان بدون تناقض حفظش کنید یک خودکشی آشکار می باشد.
 
وقتی که شما تعهدی را خلق کردید ، قدم بعدی این است که آن را به ذهن مشتـریان ، کـارکنان و تمام کـسانی که از شما چیزی
 دریافت می کنند، تزریق کنید و این جایی است که بازاریان وارد عمل می شوند. اگرچه این تنها وظیفه آنها نیست ، بخش بزرگی از بـازاریابی که شامل تبـلیغات و .. می شود مربوط به تـثبیت موقعیت شـرکت و محـصولات آن در ذهن مشتـریان و در مقابل رقب
 می باشد.

ایجاد و ساختن یک تعهد خوب یک چیز است و حفظ آن چیز دیگر . حفظ تعهد به معنای مدیریت قابلیت های آن می باشد و آن به معنای فـرآیندهای پـایـداری است که تـوانایی تـحویل را دارند و این چیزی است که مورد نـیاز می باشد و همین طور به مـعنای
 تکنولوژی و سیستم هایی می باشد که قابل اطمینان و قابل استفاده می باشند. یک تعهد خوب به معنای افرادی با انگیزه است که توانایی تحویل کالاها را دارند.
 


ویژگی های یک علامت تجاری خوب :


1- به صورت قانونی قابل حمایت باشد 
2- به آسانی تلفظ شود 
3- به آسانی به خاطر سپرده شود 
4- به آسانی قابل تشخیص باشد 
5- توجه را جلب کند 
6- مزیت ها و استفاده های محصول را بیان کند 
7- شرکت یا محصول را به خوبی معرفی کند 
8- موقعیت مرتبط با محصول قابل رقابت را مشخص کند

 

مزایای ثبت جهانی علامت تجاری :


1- راه هرگونه سوء استفاده از آن را می بندید 
2- ارزش نام و شرکت خود را گاه تا چندین برابر بالا می برید 
3- پس از ثبت، با قرار دادن علامت مخصوص ® بالای نام تجاری خود، اعتبار بین المللی به دست می آورید.
 4- در بـازاریابی بیـن المـللی و یا مـذاکرات تجاری، طرف های قرارداد ، به شما به عنوان شرکتی با برنامه های بلند مدت
 و قدمت طولانی نگاه می کنند. 
5- از ربوده شدن و یا سوءاستفاده از طرح و ایده خود جلوگیری می کنید.

عـلامت تـجاری از طریق حـصول اطمینان از حقـوق انـحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر
 استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ،صاحب علامت را محافظت می کند.مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی علامت تجاری قابلیت تمدیدشدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت علامت تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن در این زمینه را دارند، تایید می شود.
 
از دیدگاه وسیع تر ، عـلائم تـجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها ، در سـطح جهانی سرمایه گذاری
 می کنند و این ابتکار را ترویج می دهند.حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان برای استفاده
 از عـلائم مشـخص به منظور فـروش محـصولات و ارائـه خـدمات نـامرغوب یا مـتفاوت می شوند. این نـظام، آگـاهی و امـکان
 سـرمایه گذاری جهت تولید و فـروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
 

علائمی که قابلیت ثبت شدن دارند :


دامنه این مورد تقریبا نامحدود است . علائم تجاری می توانند یک یا تـرکیبی از چـند کلمه، حرف یا عدد باشند. می توانند شـامل
 نقاشی ها ، سمبل ها ، نقش های سه بعدی مثل شکل و بسته بندی کالاها، علائم شنیداری مثل موسیقی یا اصوات و یا رنگ هایی
 جهت معرفی ویژگی ها باشند.

 

دامنه محافظت از علامت تجاری :


تقریبا تمامی کشورهای جهان علائم تجاری را ثبت و محافظت می کنند. هریک از دفاتر ملی یا ناحیه ای علاوه بر تسهیل آزمایش
 و جستجو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث ، ثبت عـلائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است، نگهداری
 می کنند. هرچند نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه می باشد.

به منظور جلوگیری از ثـبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا منطقه ای ، سازمان جهانی WIPO نظام بین المللی ثبت علائم را اجرا
 می کند. این نظام توسط دو عهدنامه اداره می شود:

1- موافقت نامه مادرید وابسته به ثبت بین المللی علائم تجاری 
2- پروتکل الحاقی مادرید


امروزه سازمان WIPO فقط از طریق نمـایندگی های رسمی خود در سرتاسر جهان اقدام به ثبت جهانی علائم تجاری می کند و وظیفه ارزش گذاری و حفاظت از علائم تجاری را بر عهده دارد.
 


ارزش سازی علامت تجاری در فضای تجارت ایران :


اما برای اهمیت یافتن برند به عنوان یک دارایی برای بنگاه های ایرانی چه تدابیری باید اتخاذ کرد :
 
1- تغییر روش های حسابداری در بنگاه های تولیدی و خدماتی 
2- تغییر دیدگاه مدیران در بنگاه های ایرانی نسبت به سرمایه گذاری بر روی برند 
3- تاسیس موسسات ارزش گذاری و رتبه بندی برند تجاری 
4- تعیین ارزش برند شرکت ها توسط شورایعالی واگذاری و سازمان خصوصی سازی در جریان قیمت گذاری شرکت های قابل واگذاری
 5- تعیین و تدوین استاندارد ارزش گذاری برند شرکت ها از سوی سازمان حسابرسی و توصیه آن به موسسات ارزیاب سهام و دارایی ها
 6- پیگیری اهمیت برند از سوی تشکل های حرفه حسابداری 
7- ورود ارزش گذاری برند در ادبیات دولت در خصوص مصوبات و دستورالعمل های خصوصی سازی و واگذاری واحدهای دولتی
 8- ارزش گذاری برند شرکت از سوی خود بنگاه و ورود ارزش تعیین شده به ترازنامه شرکت ها
 9- ایجاد بازار برند به منظور خرید، فروش، مزایده، اجاره و ادغام برندها در یکدیگر
 10- تاکید شرکت های تبلیغاتی بر روی برند شرکت ها با هدف فرهنگ سازی

 

موافقتنامه و پروتکل مادرید :


اولـین اقدام جهت حمایت از عـلائم تـجاری و بـرخـورداری از حقوق مرتبط با آن ثـبت عـلامت در بعد داخلی و بین المللی طبق
 کنوانسیون پاریس می باشد. با نگرشی بر تاریخچه این کنوانسیون در خصوص حمایت از مالکیت صنعتی درمی یابیم که به منظور حـمایت از عـلائم تـجاری در سطح بین المللی به موجب کنوانسیون مزبور صاحب علامت (شخص حقیقی یا حقوقی) می بایست
 بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبان های گوناگون با پرداخت هزینه های متفاوت و صرف زمان طولانی ، تودیع نماید . به همین منظور جهت تسـهیل روند ثبت بین المللی و تحصیل حقوق ناشی از آن تعدادی از کشورهای
 عضو کـنوانسیون پـاریس اتحادیه بیـن المـللی را جهت حمایت مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن
 سیـستم مـادرید را به عنوان دسـتورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تصویب نمودند. این سیستم شامل دو معاهده، موافقتنامه
 مادرید مورخ 1981 و پروتکل مرتبط با آن مصوب 1989 می باشد.


به موجب سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد، ثبت می شود و سپس وارد پروسه
 ثبت بین المللی می شود. صاحب عـلامت تجاری صرفا با پرکردن فرم درخواست ثبت بین المللی ( انگلیسی یا فرانسه) و پرداخت
 یک تعرفه، علامت تجاری خود را توسط نماینده سازمان ثبت جهانی به ثبت می رساند. همچنین در صورتی که هرگونه تغییری در علامت ثبت شده از سوی صاحب آن صورت گیرد از قبیل تغییرات در نام، آدرس، مالکیت، تمدید و ... در سطح بین المللی می توان
 با تکمیل فرم های مربوطه و پرداخت هـزینه ای اندک آنها را اعمال نمود و دیگر اینکه اداره مـبدا نیز از انجام طـبقه بندی کالاها و خدمات و انتشار علائم در روزنامه رسمی کشور متبوع خویش بی نیاز است. در واقع ثبت جهانی، مجموعه ای از ثبت های ملی طبق مقررات داخلی هر کشور تعیین شده، می باشد.
 
این سیستم به وسیله دفتر بیـن المللی WIPO اداره می شود ، هر کشور عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی
 می تواند عضو موافقت نامه، پروتکل مادرید و یا هر دوی آنها شود. تقاضای بین المللی باید توسط دفتر نمایندگی WIPO به دفتر
 بین الملل تقدیم شود و در صورتی که تقاضای بین المللی مستقیما توسط مـتقاضی به دفتر بین الملل ارائه شود ، فاقد اعتبار بوده و مسترد می گردد. دفتر بیـن المللی تقاضانامه ثبـت جهانی را از نظر داشتن شرایط لازم و تطبیق آن با مفاد موافقتنامه یا پروتکل و مقررات اجرایی مشترک به ویژه آنهایی که مربوط به تعیین کالاها و خدمات و طبقه بندی آنها می باشد، و همچنین این مورد که آیا تعرفه ها و هزینه های درخواستی پرداخت شده اند یا خیر، مورد بررسی قرار می دهد.
 
این دفتر در صورت وجود ایرادات ، دفتر نمایندگی را مطلع نموده و این اشکالات می بایست ظرف مدت سه مـاه تصحیح و مسترد شوند. در صورت نبودن اشکالات در تقاضای بین المللی، علامت در دفتر ثبت بین المللی مندرج و سپس در مجله علائم تجاری بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی به چاپ می رسد و دفتر مذکور آن را به هر یک از کـشورهای تعیین شده در تقاضانامه ابـلاغ
 می نماید و از تاریخ ثبت بین المللی یا تقاضای آن، حمایت از علامت در هر یک از کشورهای تعیین شده، انجام خواهد شد.
 
تقدیم اظهارنامه برای ثبت بین المللی از جانب دفتر نمایندگی بایستی ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثـبت اسـاسی به دفتر بیـن الملل
 صورت گیرد. ثبت بین المللی از زمانی که تقاضا به صورت رسمی و قطعی توسط دفتر بین الملل واصل گردید،لحاظ خواهد شد.ثبت
 بین المللی بایستی هر 10 سال یک بار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود . شش ماه قبل از تـاریخ انقـضاء علامت ، دفتر
 بین الملل یادداشتی را برای دفتر نمایندگی برای تجدید ثبت بین المللی علامت ارسال خواهد کرد.
 


خرید و فروش نام تجاری


نام تجاری و علامت تجاری خود را به فروش رسانید:

شما میتوانید براحتی نام تجاری خود را با سپردن آن به ما در کمترین زمان و با قیمتی مناسب بفروش رسانید.
 

شما میتوانید با ثبت چندین نام تجاری علاوه بر در اختیار داشتن چندین نام تجاری برای محصولات متنوع خود نام های تجاری مازاد خود را بفروش رسانده و علاوه بر جبران هزینه های ثبتی، سود خوبی را نیز بدست آورید.
 

نقل و انتقال نام تجاری خیلی راحت و آسان بوده و مدت زمان کوتاهی بطول می انجامد.


مراحل نقل و انتقال نام تجاری:


1- استعلام دفترخانه اسنادرسمی از اداره ثبت علائم تجاری جهت بلامانع بودن و صحت نام تجاری مورد نظر
 

2- امضای صلحنامه انتقال قطعی نام تجاری در دفترخانه اسناد رسمی


3- چاپ آگهی نقل وانتقال در روزنامه رسمی کشور


نحوه دریافت و پرداخت وجوه نقل و انتقال:


1- ابتدا 10% قرارداد بعنوان پیش پرداخت جهت انعقاد قراترداد و دریافت استعلام


2- مابقی مبلغ در دفتر اسناد رسمی هنگام امضای سند نقل و انتقال


کمیسیون نقل و انتقال:


به میزان 10 درصد مبلغ قرارداد بعنوان کمیسیون تعلق میگیرد 

 
کلیدها , ثبت برند
 

:: برچسب‌ها: رهنمای ثبت برند تجاریبرند مجمو عه ای از تصاویر وعقایدی است که ویژگی های یک تولید کننده اقتصادی را نشان می دهند, ,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
هروقت صبر اتمام شود فرج حاصل میشود

 

هر وقت صبر تمام شود فرج حاصل میشود

شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳ ق.ظ
زنی نزد امام صادق علیه السلام رفت و گفت: پسرم به مسافرت رفته است و غیبتش طولانی شده و شوق من به دیدارش زیاد گشته است، پس برای من دعا کن تا فرزندم برگردد. امام صادق علیه السلام فرمودند: صبر کن.
زن مدتی صبر کرد، سپس دوباره به محضر امام آمد و به ایشان از دوری فرزندش شکایت کرد. امام به او فرمودند: مگر تو را امر به صبر نکردم؟ زن گفت: ای فرزند پیامبر خدا، چه قدر صبر کنم؟ به خدا صبرم تمام شد.
امام فرمودند: برگرد به خانه ات برگرد که فرزندت را در آنجا خواهی یافت در حالی که از سفرش برگشته است.
زن برگشت و فرزندش را در خانه دید، پس به سوی امام صادق آمد و گفت: آیا بعد از رسول خدا به شما نیز وحی نازل میشود؟! 
امام فرمودند: خیر، اما هر وقت صبر تمام شود، فرج حاصل میشود، پس زمانی که گفتی صبرم تمام شده دانستم که خداوند با برگشت فرزندت برایت فرج حاصل کرده است...

مهدی2

عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام: أَنَّهُ جَاءَتْ إِلَیْهِ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ: إِنَّ ابْنِی سَافَرَ عَنِّی وَ قَدْ طَالَتْ غَیْبَتُهُ عَنِّی وَ اشتدَّ شَوْقِی إِلَیْهِ فَادْعُ اللَّهَ لِی فَقَالَ لَهَا: عَلَیْکِ بِالصَّبْرِ فَاسْتَعْمَلَتْهُ ثمَّ جَاءَتْ بَعْدَ ذَلِکَ فَشَکَتْ إِلَیْهِ طُولَ غَیْبَةِ ابْنِهَا فَقَالَ لَهَا: أَلَمْ أَقُلْ لَکِ عَلَیْکِ بِالصَّبْرِ؟! فَقَالَتْ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ کَمِ الصَّبْرُ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ فَنِیَ الصَّبْرُ؟! فَقَالَ : ارْجِعِی إِلَى مَنْزِلِکِ تَجِدِی وَلَدَکِ قَدْ قَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ فَنَهَضَتْ فَوَجَدَتْهُ قَدْ قَدِمَ فَأَتَتْ بِهِ إِلَیْهِ فَقَالَتْ: أَوَحْیٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه واله؟ قَالَ: لَا وَ لَکِنْ عِنْدَ فَنَاءِ الصَّبْرِ یَأْتِی الْفَرَجُ فَلَمَّا قُلْتِ فَنِیَ الصَّبْرُ عَرَفْتُ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَّجَ عَنْکِ بِقُدُومِ وَلَدَکِ.
 
منبع:
وسائل الشیعة.جلد ۱۵.باب استحباب الصبر فی جمیع الاُمور . حدیث20462




نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
خلوت شب توصیه ای از علامه حسن زاده املی حفظه الله

 

 

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ

سخنی گهربار از علامه حسن زاده آملی در رابطه با نماز شب:
  

خلوت شب

خلوت شب را از دست مده و به حقیقت بگو الهی آمدم تا کامروا گردی. سخن و خوراک و خواب باید به قدر ضرورت باشد. نمی گویم مقدس نباش ؛ ولی مقدس عاقل باش .بسی بسی مباش که سخریه این و آن می شوی . فرزانه باش و دیوانه باش! خویشتن را تفویض به حق کن و او را وکیل خود بگیر که تواناتر و داناتر و با وفاتر و مهربان تر و پاینده تر از او نخواهی یافت حسبنا الله و نعم الوکیل.




نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
عملی که پاداش هزار رکعت نماز را دارد

 

چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳ ب.ظ

 

 

مرحوم کفعمى روایت کرده است:
روزى پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله به حضرت علىّ علیه السلام فرمود: دیشب چه عملى انجام داده اى ؟
آن حضرت اظهار داشت : پیش از آن که بخوابم ، هزار رکعت نماز به جا آوردم ، حضرت رسول فرمود: چگونه ؟
پاسخ داد: از شما شنیدم که فرمودى : هرکس هنگام خوابیدن سه مرتبه بگوید:

(یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ)

(خداوند آن چه را بخواهد با قدرتش انجام می دهد و آنچه را که بخواهد به عزتش حکم می کند.)


او همانند کسى باشد که هزار رکعت نماز خوانده است.
حضرت رسول فرمود: راست گفتى ، چنین است.


هزار رکعت نماز


مسلما وقتی این دعا را با اعتقاد بخوانیم و در زندگی همواره آن را به خود یادآوری کنیم، مشمول چنین اجر و پاداشی خواهیم بود.


منبع  :

مستدرک الوسائل، ج 5، ص 49، ح 21.

 





:: برچسب‌ها: عملی که پاداش هزار رکعت نماز را دارد,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
راه های ساده برای دفع وسوسه شیطان

 

 

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۱۳ ب.ظ

در روایات ما دعاها و اعمال زیادی برای دفع وسوسه های شیطان وارد شده است. در این نوشته قصد داریم برخی از این عوامل و اذکار را یادآور شویم:

 

 


کارها و اعمالی که سبب دفع وسوسه شیطان می شوند:

1. شستن سر با سدر (1)،

2. مسواک کردن (2)،

3. خوردن انار (3)،

4. آشامیدن آب نیسان (4)،(5) 

5. روزه گرفتن به مدّت سه روز از هر ماه; که عبارت است از پنج شنبه اوّل ماه و آخر ماه و چهارشنبه از وسط ماه (6)



اذکار و دعاهایی که سبب دفع وسوسه شیطان می شوند:


1. در روایت آمده است براى رفع وسوسه هاى شیطان ـ آنگاه که در قلبت شکّى پیدا شد ـ بگو:

 

هُـوَ الاَْوَّلُ وَالاْخِرُ، وَالظّاهِرُ وَالْباطِنُ، وَ هُوَ بِکُلِّ شَىْء عَلیـمٌ. (7)

اوست آغاز و انجام و آشکار و نهان و او به هر چیز داناست.


2. همچنین در حدیث دیگرى امام صادق (علیه السلام) فرمود: براى رفع وسوسه هاى شیطان، در حالى که دستت را به سینه ات مى کشى بگو:

 

بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، وَلاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ، اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحْــذَرُ.

بنام خدا و به ذات خدا محمّد رسول خداست و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ خدایا پاک کن از من آنچه را از آن مى ترسم.


آنگاه دست به شکم خود مى کشى و این ذکر را سه مرتبه مى گویى که ان شاءاللّه آن وسوسه برطرف خواهد شد.(8)

 

3. همچنین در روایت آمده که برای دفع وسوسه شیطان گفته شود:

اَعُوذُ بِاللهِ الْقَوِىِّ مِنَ الشَّیْطانِ الْغَوِىِّ، وَ اَعُوذُ بِمُحَمَّد الرَّضِىِّ مِنْ شَرِّ ما قُدِّرَ وَ قُضِىَ، وَ اَعُوذُ بِاِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ اَجْمَعینَ. (9)

پناه مى برم به خداى نیرومند از شیطان گمراه و پناه مى برم به محمّد پسندیده از شر آنچه مقدر گشته و قضا بر آن رفته و پناه مى برم به معبود مردم از شرّ جن و مردم همگى.

 

 


-------------------------------------------------------------------------

منابع و پی نوشتها:

1. ثواب الاعمال، صفحه 20 و بحارالانوار، جلد 73، صفحه 87، حدیث 6.
2. امالى طوسى، صفحه 667، حدیث 3 و بحارالانوار، جلد 73، صفحه 139، حدیث 52 .
3. محاسن، جلد 2، صفحه 543، حدیث 845 و بحارالانوار، جلد 63، صفحه 161، حدیث 33.
4. «نیسان» نام یکى از ماههاى رومى است، که پس از 23 روز از ماه فروردین، ماه نیسان داخل مى شود و مدّت آن نیز 30 روز است.
5.الدعوات، صفحه 356 و بحارالانوار، جلد 63، صفحه 477.
6. بحارالانوار، جلد 94، صفحه 96، حدیث 12.
7. بحارالانوار، جلد 92، صفحه 137، حدیث 4.
8. همان مدرک، صفحه 138، حدیث 3.
9. بشارة المصطفى، صفحه 27 و بحارالانوار، جلد 74، صفحه 273.





:: برچسب‌ها: راه های ساده برای دفع وسوسه شیطان,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
4ذکر کوتاه قرانی برای رهایی از 4چیز

 

 

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:

 

 

1ـ در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» (آل‌عمران/173) پناه نمی‌برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: «پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.»

 

 

2ـ در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ‏ مِنَ الظَّالِمِینَ» (انبیاء/87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می‌بخشیم.»

 

 

3ـ در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «اُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ» (غافر/44) پناه نمی‌برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.»

 

 

4ـ در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست چگونه به ذکر «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» (کهف/39) پناه نمی‌برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت‌ها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

 

 

 

منبع: بحارالانوار، ج90، ص184 و 185، به نقل از کتاب خ


:: برچسب‌ها: 4ذکر کوتاه قرانی برای رهایی از 4چیز,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
پراکندگی جغراقیایی شیعه در جهان

 

پراکندگی جغرافیایی شیعه در جهان

 

کلید واژه: شیعه، جمعیت شیعه، پراکندگی شیعه،

بیشتر شیعیان در منطقه خاور میانه و خلیج فارس زندگی می کنند . در این منطقه کشوري که هم از نظر کل جمعیت وهم از نظر درصد، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، ایران است. به این ترتیب با نگاهی به نقشه جغرافیاي تشیع مشخص می شود که ایران در قلب قلمروهاي شیعی جهان قرار گرفته است و پیرامونی هاي شیعه بسان لایه هایی آنرا احاطه کرده اند . بر اساس آمار، 90 درصد از جمعیت 70 میلیونی ایران را شیعیان تشکیل می دهند. این تعداد بیش از40 درصد کل جمعیت شیعیان دنیا است . کشورهاي دیگري که داراي اکثریت جمعیت شیعه و یا اقلیت هاي شیعی قابل توجه هستند، عمدتا در اطراف ایران قرار دارند . عراق، آذربایجان، بحرین، عربستان سعودي، افغانستان، پاکستان و ...بهترین نمونه ها را به دست می دهند .[۱]

در دهه های اخیر تحولات بين المللي موجب شده تا پراکندگي جمعيت شيعيان افزايش خيره کننده اي پيدا کند و زبان هاي رايج تشيع از چهار زبان فارسي، عربي، اردو و ترکي به زبان هاي متعدد افزايش يابد.

امروز در کاليفرنياي آمريکا يک ميليون ايراني وجود دارد و در بسياري از کشورهاي اروپايي که نسل سوم آنها امروزه دراين کشورها به عنوان شهروند رسمي و پذيرفته شده حضور دارند، از جمله شيعياني محسوب مي شوند که دامنه حضور شيعيان را در اقصي نقاط جهان پراکنده کرده است. از سوی دیگر اشغال افغانستان، مهاجرت نيروي کار از پاکستان و هند به انگليس و کشورهاي اروپايي، جنگ جهاني دوم، تجارت، تحصيل، و جنگ هاي عراق و کشورهاي عربي موجب شد که اين پراکندگي افزايش چشمگيري پيدا کند و شاهد حضور شيعياني که متاسفانه آمار دقيقي هم از آنها نداريم در مناطق مختلف جهان باشيم. متاسفانه هنوز آمار دقيقي از مراکز تشيع در سراسر جهان هم نداريم [۲]

جدول پراکندگی جغرافیایی شیعه در جهان [۳]
نام کشور جمعیت درصد
ایران 70 ملیون نفر 89 درصد (شیعه، ویکی پدیا)
هند یک میلیارد نفر 3 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان، مختار اصلاني - مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه) - 50 میلیون نفر (5 درصد) (پایگاه خبری تحلیلی اهل البیت علیهم‌السلام) -اکثراً اثنی عشری و تعداد کمی اسماعیلیه
عراق 000`722`21 نفر 60 تا 65 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) - 62.5 درصد (ویکی پدیا)
کویت 000`661`8 نفر 30 درصد (ویکی پدیا) (مقاله جمعیت شیعه در جهان) - 40 درصد (جمعيت‌هاي شيعي منطقه خليج فارس، نورپورتال به نقل از کتاب جمعيت‌هاي شيعي منطقه خليج فارس)
آذربایجان 000`650`7 نفر 70 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
بحرین 633000 نفر 61 درصد(مقاله جمعیت شیعه در جهان)
افغانستان 000`792`24 نفر 15 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) - 20 تا 30 درصد (ویکی پدیا)
لبنان 000`506`3 نفر 34 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
پاکستان 000`900`141 نفر 20 درصد (ویکی پدیا) (مقاله جمعیت شیعه در جهان) - بخشی از شیعیان پاکستان اسماعیلیه هستند.
یمن 000`260`18 نفر 40 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) - 45 درصد (زیدیه، ویکی پدیا) - غالباً زیدی مذهب
سوریه 000`335`15 نفر 12 درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
گرجستان 000`600`4 نفر 7 درصد (شیعیان گرجستان، ولی جباری، نشریه اخبار شیعیان، شماره 56)
امارات 000`754`3 نفر 16 درصد (ویکی پدیا) - برخی منابع بین 6 تا 20 درصد، برخی منابع 16 درصد، برخی منابع 23 درصد (امارات متحده عربی و جایگاه شیعیان، راسخون)
عربستان 22 میلیون نفر 15 درصد (حکومت ایران و ماجرای شیعه عربستان، سایت تحلیلی خبری عصر ایران) - 10 درصد (شیعیان عربستان در گفتگو با آقای شیرازی، اخبار شیعیان، دی 1386، شماره 26) - 10 تا 15 درصد (دنیای شیعه/ شیعه در عربستان، انتظار نوجوان، آبان 1387، شماره40)
ترکیه 73 میلیون نفر 25 درصد (بزرگ نمایی یک توهم و ژئوپولیتیک شیعه، نجف لک زایی، پایگاه حوزه، بیست و هفتم دی 1382، شماره 118) - 20 میلیون علوی و 3 میلیون شیعه اثنی عشری (گفتگو با رهبر شیعیان ترکیه، خیمه) - بیش از 15 میلیون علوی و 2 میلیون و اندی شیعه (اطلس شیعه، رسول جعفریان)

پیوند مفید :

شیعه در جهان امروز ، دایره المعارف تشیع

پانویس

  1.  جغرافیاي شیعه و فرصت هاي ایران در قلمروهاي شیعی جهان اسلام، سید عباس احمدي والهام سادات موسوی،مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام(25تا27فروردین ماه 1389 هـ . ش - زاهدان)
  2.  جغرافیای شیعه و پراکندگی انسانی شبکه شیعیان دنیا،شبکه خبری فرهنگ آشتی ان لاین ، 8 اسفند 1390،تاریخ بازیابی: 3 مرداد 1391]

:: برچسب‌ها: پراکندگی جغراقیایی شیعه در جهان,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
توضیح مسائل فقهی پرکاربرد

 

 

 

 

 
 
 

نظرات مرحوم آیت الله بهجت در مورد تماس با نامحرم

جمعه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۳:۳۰ ب.ظ

لمس بدنی قبل از اجرای صیغه ازدواج 

سؤال :در دوران خواستگاری اگر داماد انگشتری را در دست عروس بنماید، اشکال دارد؟  

 

 

پاسخ: اگر صیغه عقد خوانده نشده، به هم دیگر نامحرم هستند و لمس دست او بدون پوشش حرام است.

سؤال: اگر مردی بخواهد با دختری ازدواج نماید، قبل از اجرای صیغه می‌تواند با او رفت و آمد کند و بدن او را لمس نماید؟  

پاسخ: حرام است.

 

 

 

تماس بدنی به اقتضای شغل 

 

 

سؤال: برخی از شغل‌ها به اقتضای نوع کار، در آن تماس بدنی با نامحرم صورت می‌گیرد، مثل گرفتن کرایه و بلیط از نامحرم یا تماس دست طلا فروش‌ها هنگام دست کردن النگو به دست مشتری و... چنین تماس‌هایی چه حکمی  دارد؟ و در صورت اشکال، آیا کسب و درآمد آنان را دچار اشکال می‌کند؟  

 

 

پاسخ: آن تماس‌ها جایز نیست و در آن شغل‌ها باید از موارد حرام دوری کنند، اگرچه درآمد از حرام نیست.

 

 

 

تماس بدنی در محیط‌های شلوغ 

 

 

سؤال: در محیط‌های بسیار شلوغ هم چون اتوبوس، بازار و... ممکن است بدن زن و مرد نامحرم از روی لباس با همدیگر تماس پیدا کند، آیا این عمل حرام است و در صورت علم به چنین برخوردهایی لازم است از ورود به چنین محل‌هایی پرهیز شود؟  

 

 

پاسخ: احتیاط در این موارد مطلوب است.

 

 

 

معالجه و تماس با نامحرم 

 

 

سؤال: لمس و تماس دست دانشجوی پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاینه و معالجه در مقام آموزش علمی  که از نظر استاد الزمی است، در هر دو صورت ضرورت و غیر ضرورت چه حکمی  دارد؟  

 

 

پاسخ: در غیر مواقع ضرورت، جایز نیست.

 

 

 

آمپول زدن توسّط نامحرم 

 

 

سؤال: آمپول زدن زن توسّط مرد نامحرم چگونه است؟  

 

 

پاسخ: در غیر موارد ضرورت، جایز نیست.

 

 

سؤال :آیا خانم‌ها برای آموزش تزریقات می‌توانند با دستکش به فرد نامحرم آمپول تزریق کنند؟  

 

 

پاسخ: با وجود مرد، آمپول زدن زن خلاف احتیاط است.

 

 

 

لمس بدن نامحرم در اتاق عمل 

 

 

سؤال: مسؤول اتاق عمل هستم و طبق قانون بایستی تمام بدن بیمار را قبل از عمل ببینم و گاهی لمس کنم، با توجه به این که بیمار نامحرم است، آیا اشکال ندارد؟  

 

 

پاسخ: در غیر موارد ضرورت منحصره، جایز نیست.

 

 

 

حرمت تماس با بدن نامحرم در بازرسی 

 

 

سؤال: در برخی بازرسی‌هایی که نیروی انتظامی  یا دیگر مأموران انجام می‌دهند، گاهی موجب گرفتن زن‌ها و تماس و برخورد با آن‌ها می‌شود. آیا جایز است؟  

 

 

پاسخ: جایز نیست و در فرض جواز تفتیش کردن، فرد تفتیش کننده باید هم‌جنس باشد و در صورت عدم تمکّن، از مورد اضطرار اجازه داده شده، تعدّی نشود.

 

 

 

دست دادن با زن نامحرم 

 

 

سؤال: آیا می‌توان با دختر دایی خود دست داد؟  

 

 

پاسخ: جایز نیست.

 

 

سؤال: دست دادن با دختر عمو و زن عمو چه حکمی دارد؟  

 

 

پاسخ: جایز نیست.

 

 

 

دست دادن زن با پیرمرد 

 

 

سؤال: آیا دست دادن زن به پیرمرد و فامیل که برای دست دادن دست دراز می‌کند، گناه است؟  
پاسخ: بله.

 

 

 

تماس با دست و بدن نامحرم 

 

 

سؤال: هنگام تبادل پول یا عبور از مکان‌های شلوغ، برخورد دست یا قسمت دیگری از بدن با نامحرم چه حکمی  دارد؟ نشستن زن و مرد نامحرم در صورت نبودن جا کنار یکدیگر در مسافرت‌های طولانی چه حکمی  دارد؟  

 

 

پاسخ: در موارد معرضیّت برای مفسده، اشکال دارد.

 

 

 

 

 

تماس با بدن نامحرم برای نجات جان 

 

 

سؤال: تماس با بدن نامحرم برای نجات او چه حکمی  دارد؟  

 

 

پاسخ: در موقع ضرورت جایز است.

 

 

 

بوسه به دست نامحرم جهت احترام 

 

 

سؤال: بوسیدن دست پسرخاله یا پسر دایی توسط زن میان‌سال به قصد احترام چه حکمی دارد؟  
پاسخ: جایز نیست.

 

 

 

تماس در حین آموزش 

 

 

سؤال: در هنگام آموزش دست مربی به دست و بدن من می‌خورد، این چه حکمی  دارد؟  
پاسخ: حرام است.

 

 

 

نشستن زن و مرد در تاکسی کنار هم 

 

 

سؤال: در برخی شهرها، زنان مسافر به دلیل نبودن جا، در صندلی جلوی تاکسی و در کنار مردان به صورت فشرده می‌نشینند، از لحاظ شرعی این مسأله چه حکمی  دارد؟  

 

 

پاسخ: تا ضرورت نباشد، جایز ن





:: برچسب‌ها: توضیح مسائل فقهی پرکاربرد,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
ایا رسو الله هم بر مهر سجده میکرد

 

 

دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۱۸ ق.ظ

 

 

 

آیا رسول الله صلی الله علیه و آله، مثل شیعیان امروزی بر مهر و امثال آن سجده می‌کردند؟

 

 

مهر در نماز از چه زمانی و توسط چه کسی استفاده شد؟

 

 

 

خلاصۀ بحث :

 

 

آن‌چه که قطعی است در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله مهری به این صورت که الآن در میان شیعیان رایج است وجود نداشته است و آن حضرت بنا بر اتفاق شیعه و سنی بر خاک، سنگ و حصیر سجده می‌کرده و هرگز بر فرش، سجاده، لباس و... که الآن اهل سنت بر آن سجده می‌کنند، سجده نمی‌کرده است و سجده بر چنین چیزها از بدعت‌هایی است که در میان اهل سنت رایج شده است.

 

 

نخستین کسی که بر تربت امام حسین علیه السلام سجده کرد، امام زین العابدین علیه السلام بود که بعد از دفن سید الشهداء علیه السلام مقداری از خاک آن حضرت را برداشت و به مدینه برد و خود و اهل بیت رسول خدا بعد از آن بر خاک سید الشهداء سجده می‌کردند.

 

 

شیعیان نیز با تأسی به ائمه اهل بیت علیهم السلام که یکی از ثقلین هستند، سجده بر تربت سید الشهداء را مستحب می‌دانند و بر این کار مداومت می‌کنند.

 

 

 

تفصیل بحث :

 

 

سجدۀ رسول خدا بر زمین :

 

 

شیعه و سنی اتفاق دارند که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر زمین سجده می‌کرده و می‌فرموده است :

 

 

أعطیت خمسا لم یعطهن أحد قبلی... وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا.

 

 

صحیح البخاری، البخاری، ج 1، ص 86.

 

 

پنچ چیز به من داده شده است که به هیچ کس قبل از من داده نشده است... زمین برای من محل سجده و پاک کننده قرار داده شده است.

 

 

و نیز از ابو وائل نقل شده است که می‌گفت :

 

 

رأیت النبی إذا سجد وضع جبهته وأنفه علی الأرض.

 

 

أحکام القرآن، الجصاص، ج 3، ص 36، و مسند احمد، ج 4، ص 315، 317.

 

 

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را دیدم که وقتی سجده می‌کرد، پیشانی و بینی‌اش را بر زمین می‌نهاد.

 

 

و صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز به تبعیت از آن حضرت، جز بر زمین بر چیز دیگری سجده نمی‌کردند :

 

 

وعن أبی عبیدة أن ابن مسعود کان لا یصلی أو لا یسجد إلا علی الأرض. رواه الطبرانی فی الکبیر.

 

 

مجمع الزوائد، الهیثمی، ج 2، ص 57.

 

 

ابن مسعود نماز نمی‌خواند و سجده نمی‌کرد؛ مگر بر زمین... طبرانی این روایت را در الکبیر نقل کرده است.

 

 

حتی نقل شده است که برخی از صحابه، از جمله مسروق بن الأجدع، چیزی شبیه مهر امروزی با خود حمل می‌کرد و در زمان مسافرت با کشتی بر آن سجده می‌کرد. محمد بن سعد در الطبقات الکبری می‌نویسد :

 

 

حدثنا محمد قال کان مسروق إذا خرج یخرج بلبنة یسجد علیها فی السفینة.

 

 

الطبقات الکبری، محمد بن سعد، ج 6، ص 79.

 

 

مسروق، هر وقت که به مسافرتی می‌رفت، مقداری از خاک با خود بر می‌داشت تا در کشتی بر آن سجده کند.

 

 

و روایاتی فراوانی که در کتاب‌های شیعه و سنی بسیار یافت می‌شود.

 

 

 

سجدۀ رسول خدا بر سنگ :

 

 

از ابن عباس نقل شده است که می‌گفت :

 

 

أن النبی صلی الله علیه وآله سجد علی الحجر.

 

 

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله بر سنگ سجده می‌کرد.

 

 

این روایت را حاکم نیشابوری در المستدرک، ج 3، ص 473 نقل و آن را تصحیح می‌کند و ذهبی نیز در تلخیص المستدرک صحت آن را تأیید می‌کند.

 

 

 

سجده رسول خدا بر سجاده‌ای ساخته شده از حصیر :

 

 

مسلم نیشابوری در صحیح مسلم از أبی سعید خدری نقل می‌کند :

 

 

حَدَّثَنِی أَبُو سَعِیدٍ الْخُدْرِیُّ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَی النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَرَأَیْتُهُ یُصَلِّی عَلَی حَصِیرٍ یَسْجُدُ عَلَیْه.

 

 

صحیح مسلم، ج 2، ص 62، کتاب الصلاة، باب الصلاة فی ثوب واحد؛ و 128، باب فضل صلاة الجماعة.

 

 

از ابو سعید خدری نقل شده است که بر رسول خدا وارد شد و دید آن حضرت بر روی خمره (حصیری) نماز می‌خواند و بر روی همان سجده می‌کند.

 

 

همچنین بخاری و مسلم از ام المؤمنین میمونه نقل کرده‌اند :

 

 

کَانَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی عَلَی الْخُمْرَة.

 

 

صحیح البخاری، ج 1، ص 101، کتاب الصلاة، باب الصلاة علی الخمرة، صحیح مسلم،‌ ج 2، ص 128، کتاب الصلاة، باب فضل صلاة الجماعة.

 

 

از میمونه همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده است که فرمودند رسول خدا بر روی خمره (حصیری) سجده می‌فرمودند.

 

 

و نیز مسلم از عایشه نقل می‌کند :

 

 

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَاوِلِینِی الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ قَالَتْ فَقُلْتُ إِنِّی حَائِضٌ فَقَالَ إِنَّ حَیْضَتَکِ لَیْسَتْ فِی یَدِک.

 

 

 صحیح مسلم، ج 1، ص 168.

 

 

از عائشه نقل شده است که گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله به من فرمودند به من خمرۀ (حصیر) سجده را بده. گفتم که من عذر زنانه دارم حضرت پاسخ دادند که عذر تو به دستت مربوط نمی‌شود.

 

 

و هیثمی در مجمع الزوائد از ابن عمر نقل می‌کند :

 

 

کان رسول الله صلی الله علیه وسلم یصلی علی الخمرة ویسجد علیها. رواه أحمد والبزار والطبرانی فی الکبیر والأوسط، ورجال أحمد رجال الصحیح.

 

 

 مجمع الزوائد، ج 2، ص 56.

 

 

از ابن عمر نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر روی تکه حصیری نماز می‌خوانده و بر همان سجده می‌کردند.

 

 

مراد از «خمره» همان طور که علمای شیعه و سنی گفته‌اند، سجاده‌ای است که از حصیر درست می‌شده است؛ چنانچه ابن سلام در غریب الحدیث می‌نویسد :

 

 

وقال أبو عبید: فی حدیث النبی علیه السلام أنه کان یسجد علی الخمرة. قال أبو عبید: الخمرة شئ منسوج یعمل من سعف النخل ویرمل بالخیوط وهو صغیر علی قدر ما یسجد علیه المصلی أو فویق ذلک، فإن عظم حتی یکفی الرجل لجسده کله فی صلاة أو مضجع لو أکثر من ذلک فحینئذ حصیر ولیس بخمرة.

 

 

غریب الحدیث، ابن سلام، ج 1، ص 276 - 277

 

 

ابو عبید گفته است که در روایت رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده است که ایشان بر روی خمره نماز می‌خواندند. ابو عبید گفت مقصود از خمره، تکه ای کوچک و بافته است که از برگ خرما درست می‌شود و در بین آن نخ عبور داده می‌شود و کوچک است به اندازه محل سجده یا کمی بزرگ‌تر از آن؛ ولی اگر بزرگ‌تر باشد که تمام بدن بر روی آن جا شود در نماز یا در هنگام خواب به آن حصیر گفته می‌شود نه خمره.

 

 

و زبیدی در تاج العروس می‌نویسد :

 

 

ویقال: صلی فلان علی الخمرة، وهی حصیرة صغیرة تنسج من السعف، أی سعف النخل وترمل بالخیوط.

 

 

تاج العروس، الزبیدی، ج 6، ص 365

 

 

وقتی می‌گویند فلان کس بر روی خمره نماز خواند؛ یعنی بر روی حصیر کوچکی که از برگ درخت خرما درست می‌شود و با خط به هم متصل می‌گردد.

 

 

 

فرمان رسول خدا بر سجده بر خاک

 

 

در بسیاری از روایات نقل شده است که رسول خدا به کسانی که از سجده بر خاک پرهیز می‌کردند، دستور می‌داد که بر خاک سجده کنند. ما به برخی از این روایات از کتاب‌های اهل سنت اشاره می‌کنیم :

 

 

عبد الرزاق صنعنانی از خالد الجهنی نقل می‌کند :

 

 

رأی النبی (صلی الله علیه وآله) صهیبا یسجد کأنه یتقی التراب فقال له: تربّ وجهک یا صهیب.

 

 

المصنف لعبد الرزاق الصنعانی، ج 1، ص 391، ح 1528 و کنز العمال، ج 7، ص 465.

 

 

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شخصی به نام صهیب را دید که در هنگام سجده مراقب بود که صورتش به خاک مالیده نشود، پیامبر به او فرمود: ای صهیب، صورت را بر خاک بگذار.

 

 

و همچنین از ام سلمه رضی الله عنها نقل شده که فرمود :

 

 

رأی النبی (صلی الله علیه وآله) غلاما لنا یقال له أفلح ینفخ إذا سجد، فقال: یا أفلح ترب.

 

 

الاصابة، ابن حجر، ج 1، ص 252 و أسد الغابة، ج 1، ص 107 و صحیح الترمذی، ج 2، ص 236 و فتح الباری، ج 3، ص 68 و کنز العمال، ج 7 ص 459، ح 19776.

 

 

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله غلام مرا که افلح نام داشت، دید که در هنگام سجده خودش را از خاک دور نگه می‌داشت. پیامبر به او فرمود: خودت را به خاک بینداز (بر خاک سجده کن).

 

 

 

منع رسول خدا از سجده بر عمامة :

 

 

عن عیاض بن عبد اللّه القرشی: رأی رسول الله صلی الله علیه وسلم رجلا یسجد علی کور عمامته فأومأ بیده: ارفع عمامتک، وأومأ إلی جبهته.

 

 

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله مردی را دید که بر قسمتی از


:: برچسب‌ها: ایا رسو الله هم بر مهر سجده میکرد,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)
سه ویژگی برای ذکر بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

شروع هرکار با نام خدا یا همان بسم الله در فرهنگ اسلامی از اهمیت وجایگاه والایی برخوردار است تا جایی که در روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، هر کاری که بدون ذکر «بسم الله» انجام شود بی فرجام دانسته شده است.

 

 

 

 

 

توصیه های امام موسی کاظم علیه السّلام در زمینه توجه به استفاده از ذکر «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» خواندنی است. ایشان یکی از آثار این ذکر شریف را برطرف شدن غم و اندوه دانسته و می‌فرمایند:

 

 

ما مِن أحَدٍ دَهَمَهُ أَمرٌ یَغُمُّهُ أَو کَرَبَتْهُ کُربَةً فَرَفَعَ رَأسَهُ إلَی السَّماءِ ثُمَّ قالَ ثَلاثَ مَرّاتٍ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ إلاّ فَرَّجَ اللّهُ کُربَتَهُ و أذهَبَ غَمَّهُ؛

 

 

هر کس گرفتار چیزی است که غمگینش می‌سازد یا ناخوشایندی که ناراحتش می‌کند، اگر سر به آسمان بلند کند و سه بار بسم اللّه الرحمن الرحیم بگوید، بی تردید، خداوند، گره از کارش خواهد گشود و غمش را برطرف خواهد کرد. [1]

 

 


امام کاظم علیه السّلام در حدیثی دیگر آن را برترین آیات قرآن دانسته‌اند. در روایتی داریم که:

 

 

سُئِلَ الکاظِمُ (علیه السلام): و أیُّ آیَةٍ أَعظَمُ فی کِتابِ اللّه ِ؟ فَقالَ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛

 

 

از امام کاظم علیه السلام پرسیدند: کدامیک از آیات کتاب خدا برتر و بزرگ‌تر است؟ فرمودند: بسم اللّه الرحمن الرحیم. [2]

 

 


همچنین ایشان در مورد تاثیر ذکر «بسم الله» در برطرف شدن بلایا به مفضل بن عمر فرمودند:

 

 

یَا مُفَضَّلُ اِحْتَجِبْ مِنَ النَّاسِ کُلِّهِمْ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمِنِ الرَّحِیمِ وَ بِقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ اِقْرَأَهَا عَنْ یَمیِنِکَ وَ شِمَالِکَ وَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْکَ وَ مِنْ خَلْفِکَ وَ مِنْ تَحْتِکَ وَ مِنْ فَوْقِکَ وَ إذَا دَخَلْتَ عَلَی سُلْطَانٍ جَائِرٍ حِینَ تَنْظُرُ إِلَیْهِ فَاقْرَأَهَا ثَلاثَ مَرَّاتٍ وَاعْقِدْ بِیَدِکَ الْیِسْرَی ثُمَّ لاَ تُفَارِقْهَا حَتَّی تَخْرُجَ مِنّ عِنْدِهِ؛

 

 

ای مفضل! با «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمْ» و با «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»، خود را از تمام مردم بپوشان. آن را سمت راست و چپ و مقابل و پشت سر و پایین و بالای خودت بخوان و هر گاه بر حاکم ظالمی وارد شدی و نگاهت به او که افتاد، آن را سه مرتبه بخوان و دست چپ خود را گره بزن، سپس آن را باز نکن تا از نزدش خارج شوی.[3]

 

 


و نیز در بیانی دیگر ذکر «بسم الله» را باعث آمرزش گناهان معرفی کرده‌اند. آن حضرت از پدرانش نقل می‌فرماید:

 

 

ان لکل صائم عند فطوره دعوه مستجابه فاذا کان اول لقمه فقل بسم الله [اللهم] یا واسع المغفره اغفرلی قال و فی روایه اخری بسم الله الرحمن الرحیم یا واسع المغفره اغفرلی فانه من قالها عند افطاره غفرله.

 

 

همانا برای هر شخص روزه دار، هنگام افطارش، دعای مستجابی است. پس هنگام لقمه نخست، بگو: «بسم الله یا واسع المغفره اغفرلی» و در روایت دیگر است (که بگو:) «بسم الله الرحمن الرحیم یا واسِعَ المَغفِرَه اِغفِرلی.» پس کسی که هنگام افطارش، این کلمات را بگوید، آمرزیده خواهد شد».[4]

 

 

 

پس می‌توان گفت ذکر «بسم الله» حداقل دارای 3 اثر زیر است:

 

 

            1ـ بر طرف شدن غم و اندوه

 

 

            2ـ بر طرف شدن بلایا

 

 

            3ـ آمرزش گناهان

 

 

 

 

 

پی‌نوشت‌ها:

 

 

1. مکارم الأخلاق، ص 347.

 

 

2. بحارالأنوار، ج 89، ص 238.

 

 

3. عده الداعی، ابن فهد حلی، ص392.

 

 

4. وسائل الشیعه، ج 1، ص 941.

 

 

 

 

 


:: برچسب‌ها: سه ویژگی برای ذکر بسم الله الرحمن الرحیم,
نویسنده : سلاطین)(ایوبی)